معرفی غذاهای خیابانی استانبول

گردشگری علی سربالاوند 15 آبان ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

غذاخوردن در استانبول یکی از لذت‌های خاص این سفر است، شما در شهری قدم می‌زنید که بستنی‌ فروش‌ها و شیرینی فروش‌ها از دوران عثمانی و شاید قبل از آن در خیابان‌های این شهر رفت‌وآمد داشتند و برخی حتی با گاری، غذاهای خیابانی استانبول را می‌فروختند، حالا هم اگر مسافر تور استانبول باشید و بخواهید به خیابان‌های استانبول بروید، حتما در هر کیلومتر، چند دکه یا گاری فروش غذا و خوراکی به چشمتان می‌خورد. به بیشتر این اغذیه‌فروش‌های ثابت در زبان ترکی بوفه (büfe) می‌گویند. بیشتر خوراکی‌ها و غذاها در همان‌جا پخته می‌شوند و برای یک میان‌وعده یا حتی وعده‌ کامل مناسب هستند.

در این مطلب از بلاگ ابرآسا بهترین غذاهای خیابانی استانبول را در دو دسته‌ غذاهای گرم و سرد که محبوبیت بیشتری دارند، معرفی می‌کنیم و در انتها مواردی که باید در خوردنشان احتیاط کنید را معرفی می‌کنیم. پس اگر از طرفدارهای سرسخت غذای خیابانی استانبول هستید، این متن مخصوص شماست.

غذاهای گرم خیابانی استانبول
بخش مهمی از بهترین غذاهای خیابانی استانبول، از جمله غذاهایی است که به صورت گرم سرو می‌شود. برای این غذاها معمولا روی گاری، چرخ، ون یا حتی دکه، منقل یا اجاق مناسبی در نظر گرفته شده که حتی تماشای آماده شدن غذا را برای خریداران، جالب و دیدنی می‌کند. بسیاری از این غذا شبیه خوراکی‌هایی هستند که ما در ایران می‌خوریم پس اگر مسافر استانبول هستید نیازی نیست نگران دوست نداشتن غذاهای ترکی باشید.

 کباب خیابانی استانبول (Kebap)
 ترک‌ها در پخت انواع کباب مهارت دارند و همین باعث شده کباب را در هر جایی عرضه کنند. کباب‌های خیابانی، بیشتر گوشت گاو، گوسفند و مرغ هستند. از کباب‌های محبوب هم می‌توان به اسکندر کباب (İskender Kebap)، آدانا کباب (Adana Kebap)، پاتلیجان کباب یا کباب بادمجان (Patlıcan Kebap) و شیش کباب (Şiş Kebap) اشاره کرد. این کباب‌ها را معمولا به دو رشو می‌پزند: گاهی حجم زیادی از گوشت را روی یک سیخ سوار می‌کنند که ما در ایران بیشتر با غذای دونر آشنا هستیم و به آن کباب ترکی می‌گوییم، اما غذاهای دیگری را هم از جمله همین اسکندر کباب را به همین سبک آماده می‌کنند. 



 بورک یا بورکاس (Börek)
بورک‌ها را می‌توان به‌عنوان میان‌وعده یا شام سبک خورد. این خوراکی‌های خوشمزه معمولا از لایه‌های خمیر نازک شیرین تشکیل شده‌اند که به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شوند. در استانبول، بورک معمولاً در صبحانه مصرف می‌شود و یک تغذیه سریع برای توقف‌های کوتاه است. داخل بورک را با چیزهای مختلفی می‌توان پر کرد. محبوب‌ترین بورک‌ها در میان ایرانیان، بورک پنیر و اسفناج و بورک گوشت است؛ اما اغلب محدودیتی برای انتخاب مواد داخلی آن وجود ندارد و اگر در میان بهترین غذاهای خیابانی استانبول دوست دارید چندین انتخاب داشته باشید، بهتر است به سراغ دکه‌هایی بروید که بورک می‌فروشند.

بورک یا بورکاس (Börek )
بورک از بهترین غذاهای خیابانی استانبول
 پیده (Pide)
گاهی اوقات بد نیست زمانی که در بین بهتربن کافه های استانبول می‌گردید، بعضی از غذاهایی را که اغلب در منوی آنها می‌دیدید را از یک دکه کوچک در سطح شهر بخرید. پیده یکی از همین غذاهای محبوب است که به جز رستوران‌ها و کافه‌ها، در میان انواع غذاهای خیابانی استانبول هم پیدا می‌شود. پیده انواع مختلفی دارد؛ اما شکل اصلی آن شبیه پیتزا است. روی خمیر آن را با پنیر آب شده، سس‌های ادویه‌دار و سبزی پر می‌کنند. پیده به شکل لقمه‌ای هم طرفداران زیادی دارد.


پیده (Pide )
پیده از جمله مشهورترین غذاها و بهترین غذای خیابانی استانبول

لحم‌عجین (Lahmacun)
لحم‌عجین به زبان عربی یعنی گوشت و خمیر. این غذا منحصر به ترکیه نیست در کل منطقه‌های اطراف ترکیه به‌ویژه در سوریه و ارمنستان این غذا متداول است هرچند نام آن در طول زمان تغییر کرده باشد؛ اما در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین غذاها در ترکیه است و در زمان جشنواره‌های استانبول در بسیاری از مناطق ارائه می‌شود. در تهیه‌ آن از گوشت، پیاز، گوجه‌فرنگی، فلفل، جعفری و انواع ادویه استفاده می‌کنند. لحم‌عجین همراه با لیمو یا سالاد سرو می‌شود. اگر برای خوردن پیتزای ترکی به دکه‌های خیابانی بروید، می‌بینید که محلی‌ها سالاد را روی آن می‌ریزند و بعد به شکل ساندویچ لوله‌اش می‌کنند. اگر برای خوردن بهترین غذای خیابانی استانبول به گردش در خیابان‌ها رفته باشید، متوجه می‌شوید این روشی عالی برای افرادی است که وقتی برای نشستن و تکه‌تکه خوردن این غذا را ندارند.



ذرت (Mısır)
اگر در سفر به ترکیه به سراغ تور اقساطی استانبول رفته‌اید، پس حتما هزینه های سفر برای شما مهم است و به همین دلیل هم غذاهای خیابانی انتخاب خوبی برای شماست؛ اما شنیدن نام ذرت به‌عنوان یکی از بهترین غذاهای خیابانی استانبول نباید برای شما چندان عجیب به نظر بیاید، چرا که در حاشیه بسیاری از فود استریت های معروف ایران هم انواع شکل‌های ذرت دیده می‌شود. در استانبول هم دکه‌ها و چرخ‌ها ذرت را به دو شکل آب پز یا کبابی روی آتش سرو می‌کنند. استفاده از ادویه‌ها طعم بی‌نظیر و لذت‌بخشی به ذرت می‌دهد و همین، آن را به یکی از بهترین غذاهای خیابانی استانبول تبدیل کرده است.


 بلوط (Kestane)
شاید یکی از پرتکرارترین تصاویری که شما در سفرتان به استانبول می‌بینید، بلوط‌هایی است که روی یک گاری کوچک چیده شده و فروشنده آن‌ها را برای خوردن سرخ یا کباب می‌کند. در واقع شاید این بلوط‌های داغ را بتوان قدیمی‌ترین غذای خیابانی استانبول دانست. خوردن بلوط کبابی یکی از تفریحات ترک‌ها در زمستان و حاشیه پارک و خیابان است. اگر شما از دسته کسانی هستید که در زمستان به ترکیه سفر کرده‌اید و تورهای زمستانی استانبول را خریده‌اید، این تجربه لذت‌بخش را در سرمای استانبول، از دست ندهید.




ماهی با نان (Balık ekmek)
 حاشیه تنگه بسفر می‌توانید انواع غذاهای خیابانی استانبول را پیدا کنید، از جمله این غذاها انواع ماهی‌های کبابی است. معمولاً تجربه امتحان کردن این غذاها به این صورت است که ماهی تازه را مقابل شما کباب می‌کنند و در یک ساندویچ کوچک و لذیذ تحویلتان می‌دهند.  اکثر دکه‌های ماهی فروشی در محله‌ امینونو (Eminönü) و در نزدیکی ساحل هستند.



غذاهای سرد خیابانی استانبول
تا اینجا بیشتر از آن دسته غذاهای خیابانی استانبول گفتیم که باید به‌وسیله منقل یا سرخ‌کن تهیه می‌شد؛ اما در ادامه مطلب به سراغ غذاهایی می‌رویم که یا از پیش تهیه شده‌اند یا اصلاً نیازی به گرم‌شدن یا پختن ندارد، اگر در سفرتان عجله دارید و می‌خواهید زودتر به مراکز خرید استانبول بروید این خوراکی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند و برای مدت زمانی جلوی گرسنه شدنتان را بگیرند.

سیمیت (Simit)
نان حلقه‌ای شکل و ترد و خوشمزه‌ای که در همه‌ خیابان‌های استانبول می‌شود آن را پیدا کرد. در واقع دو نوع سیمیت در استانبول وجود دارد؛ سیمیت خیابانی (sokak simit) و سیمیت فروشگاهی (pastane simit)‌. تفاوت خاصی بین این دو نیست؛ چون سیمیت‌ها با طعم و شکل مختلف در هر دو حالت خیابان یا فروشگاه به فروش می‌رسد. خوردن سیمیت به همراه چای بسیار دلچسب است.



آچما (Açma)
در تور نوروزی استانبول آنقدر همه جا شلوغ و پر از همهمه است که گاهی ممکن است فرصت یا شانس خوردن یک وعده غذایی را نداشته باشید. اینجاست که ارزش کلوچه‌ها و نان‌های ترکی مشخص می شود! آچما هم نوعی نان یا شیرینی خوشمزه است که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از غذاهای خیابانی استانبول یاد کرد. طعم آچما تا حدودی شبیه دونات است، البته اگر حتی یکبار هم سری به ترکیه زده باشید، به خوبی می‌دانید که غذاهای ترکی کمی چرب‌ونرم‌تر از سایر کشورهای اروپایی یا همسایگان ما است. آچما هم از این قاعده دور نیست و باید گفت که دوناتی نرم‌تر و چرب‌تر است.


 پوآچا یا پوغاچا (Poğaça)
پوغاچا هم یک نوع نان یا شیرینی است که محدود به ترکیه نیست و در کشورهای شرق اروپا به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود و نام‌های متفاوتی هم دارد. پوغاچا اغلب به صورت ساده یا پر شده با پنیر، گوشت یا زیتون تهیه می‌شود و می‌تواند همان لقمه‌ای باشد که برای گردش در محله های استانبول در کیفتان می‌گذارید تا مبادا ناگهان احساس گرسنگی کنید. 


 چی کوفته (Çiğ köfte)
این غذای محلی با گوشت چرخ‌کرده خام و همراه با فلفل قرمز و گندم ساییده شده درست می‌شود. به دلیل این که در تهیه‌ آن از گوشت خام استفاده می‌شود، عرضه آن ممنوع شده است و بیشتر در خانه‌ها تهیه می‌شود. توصیه می‌شود در صورت تمایل به امتحان کردن این غذا، حتماً از مراکز معتبر و افراد شناخته شده خرید کنید، چون گوشت خام می‌تواند برخی بیماری‌های خطرناک را منتقل کند.


غذاهای خیابانی که با احتیاط باید بخورید!
در هر فرهنگ و هر کشوری ممکن است غذاهایی آماده شوند که به مذاق همه افراد خوش نیاید، بعضی بهتر است پیش از سفرها در مورد نه فقط خوراکی‌ها، بلکه عادت و فرهنگ کشور مقصد اطلاعات کسب کنید؛ مثلاً پیش از سفر ترکیه حتماً راهنمای سفر به استانبول را بخوانید، این راهنماها به شما کمک می‌کند تا از مقصد بیشتر بدانید و حتی رفتارهایی که ممکن است درست نباشد را انجام ندهید. در ادامه، به سراغ برخی دیگر از غذاهای خیابانی استانبول که سنتی هم هستند می‌رویم. این غذاها بین گردشگران زیاد طرفدار ندارند و اگر هم هوس مزه‌کردن طعم‌ آنها را داشتید، بهتر است از راهنمایی افراد بومی برای پیدا کردن عرضه‌کنندگان معتبر استفاده کنید.

میدیه دولما یا صدف پر شده (Midye dolma)
صدف پرشده همان‌طور که از نامش پیدا است، صدف دریایی پر شده با گوشت، برنج یا سایر مخلفات را می‌گویند که همراه با لیمو سرو می‌شود. در نگاه اول ممکن است این غذا بهترین غذای خیابانی استانبول نباشد؛ اما بیشتر افراد محلی از خوردن آن لذت می‌برند. اگر شما هم جزو برای خوردن این غذا بهتر است به سراغ رستوران‌ها بروید.


 کوکورچ (Kokorec)
کوکورچ را هر کسی دوست ندارد به عنوان یکی از انواع غذاهای خیابانی استانبول، دوست داشتن روده گوسفند چندان هم ساده نیست، چون تمیز کردن روده گوسفند، نیاز به ظرافت و مهارت بالایی دارد. روده گوسفند را به صورت لایه‌لایه و تابیده شده به سیخ می‌کشند و روی زغال به آرامی می‌پزند. این یک غذای شبانه است که به طور معمول با مقدار زیادی نوشیدنی سرو می‌‌شود.

اگر در خیابان‌های استانبول سیخ‌های در حال چرخیدن را دیدید و شک کردید که کوکورچ است یا دونر کباب، یادتان باشد که دونر همیشه عمودی است و کوکورچ همیشه افقی. با این وجه تمایز، به راحتی می‌توانید این دو را از هم تشخیص دهید.




سخن آخر
پیدا کردن بهترین غذاهای خیابانی استانبول کار ساده‌ای است. کافی است یک بار زمانی که تفریحات استانبول را تجربه می‌کنید، کمی قدم‌هایتان را آهسته‌تر کنید و برای امتحان کردن یک بلوط کبابی کمی زمان بگذارید. در این مطلب، سعی‌مان بر این بود که تا جای ممکن غذاهای خیابانی مورد علاقه مردم را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر برای انتخاب چنین خوراکی‌هایی دچار مشکل نشوید. 

غذاهای خیابانی جدای لذت غذاخوردن و سیرشدن، امکان تازه‌ای برای قرار گرفتن در یک فرهنگ تازه و دیدن و تجربه کردن می‌دهد بسیاری از مسافران استانبول، خاطره‌های زیادی را از امتحان کردن خوراکی‌های مختلف در خیابان استقلال یا دیگر محله‌های استانبول تعریف می‌کنند، برخورد فروشندگان، روش تهیه غذا یا حتی مسافران دیگری از فرهنگ‌های غریبه، برای اولین‌بار غذایی مانند کوکورچ را مزه می‌کنند، همه‌وهمه خاطرات فراموش‌نشدنی سفر را می‌سازد. 

مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX