بایدها و نبایدهای نوع پوشش در عمان

راهنمای سفر علی سربالاوند 02 آذر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه

پوشش در عمان قوانین مخصوص به خود را دارد. عمان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که در سال های اخیر پیشرفت رو به رشدی را تجربه نموده و انتظار می رود در سالیان آینده به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان معرفی گردد. این کشور کوچک با سرمایه هنگفتی که دارد و همچنین به دنبال استقبال از افکار مبتکرانه و خلاقانه در پیشبرد اهداف سیاسی، اقتصادی، بین المللی و گردشگری و همچنین شهرت بسیار زیادی که در زمینه صلح طلبی به دست آورده است به عنوان یکی از معروف ترین تورهای خارجی شناخته می شود.


کشور عمان در کنار استقبال از پیشرفت های همه جانبه سعی در حفظ آداب و رسوم و فرهنگ جامعه خود دارد. عمان در زمره کشورهایی است که همچنان تا میزان بسیار زیادی از نفوذ فرهنگ غرب در امان مانده و صرفا جنبه های محدودی از فرهنگ جوامع غربی در این کشور مشاهده می شود.

مبحث پوشش همواره یکی از مهم ترین مباحث در جوامع اسلامی بوده و این امر در خصوص کشور عمان نیز مطرح می شود. با توجه به اینکه عمان یکی از مهم ترین مراکز توریستی در جهان به شمار می رود بایدها و نبایدهای پوشش در عمان را بررسی می کنیم.
پوشش مردم در کشور عمان
پوشش مردم عمان شباهت بسیار زیادی به پوشش در سایر کشورهای عربی و بخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس دارد که فاصله آن ها با خط استوا بسیار کمتر از سایر کشورهای اسلامی است. لباس مردم عمان تلفیقی از لباس های محجبه با پوشش کامل و مناسب با دمای هوا در کشورهای گرم و بیابانی است.

به همین علت مردها در این کشور از لباس های بلندی که اغلب سفید رنگ هستند استفاده می کنند که دشداشه نام دارد و فقط سر و صورت و گردن، دستها و پاها مشخص است. این لباس بسیار ساده علاوه بر حفظ پوشش مردان برای مناطق گرمسیری مناسب خواهد بود.

پوشش زنان در یک دهه اخیر قدری پیچیده تر شده است. آن ها در سالیان گذشته با استفاده از پوشش های یک دست مشکی در خیابان ها حاضر می شدند، اما با افزایش فرهنگ جامعه امروزه بسیاری از آنان با لباس های رنگی و بسیار زیبایی که به زینت های خاصی آراسته اند در جامعه حاضر می شوند.

این لباس ها در اغلب موارد به رنگ های سبز و قرمز غیر براق است که با ظرافت خاصی دوخته شده و گلدوزی شده است. لباس زنان در این جامعه قیمت بالایی داشته و اصولا هرچقدر گلدوزی و سنگدوزی های بکار رفته در آن بیشتر باشد قیمت بالاتری خواهد داشت.


عمان پوشش جوانان 
در مبحث اخیر نوع غالب لباس در کشور عمان را بررسی کردیم، اما نباید از این واقعیت غافل گردید که امروزه بسیاری از مردان از سبک پوشش های امروزی همانند تیشرت و شلوار برای رفت و آمد در خیابان ها استفاده می کنند.

دختران نیز از لباس های راحت تری در مقایسه با نسل های قبل استفاده می کنند، اما در هر صورت باید پوشش خود را حفظ کنند. در این کشور بسیاری از زنان و دختران را می بینید که از روبند برای پوشش صورت و دستکش ها پارچه ای برای پوشش دست استفاده کرده اند.

برخی از زنان این عمل را برای حفظ حجاب و برخی دیگر برای حفظ پوست از گزند نور آفتاب انجام می دهند. امروزه اغلب دختران جوان از لوازم مذکور برای پوشش صورت یا دست استفاده نمی کنند و از انواع کرم ها و لوسیون های ضد آفتاب استفاده می کنند.

پوشش در عمان | پوشش توریست ها
زمانی که به یک کشور دیگر برای مهاجرت یا مسافرت وارد می شوید باید سعی کنید قوانین عمومی کشور مقصد را محترم شمرده و به آن ها بی احترامی نکنید. قوانین مربوط به پوشش در اغلب کشورهای دنیا در زمره قوانین عمومی و مرتبط با نظم اجتماعی هستند و این مقوله برای کشورهای مسلمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. چنین مسئله ای در کشور عمان نیز مطرح می گردد.

اصولا مردم عمان سخت گیری های کمتری نسبت به پوشش توریست های خارجی دارند، اما پوشش شما نباید به نحوی باشد که باعث رنجش مردم عمان و بخصوص سالمندان و بزرگسالان شود. در کشور عمان استفاده از مایوهای غیر اسلامی در سواحل ممنوع است و پوشش شما در خیابان باید به گونه ای باشد که نشان دهد قصد جلوه گری و خودنمایی ندارید.


گردشگر در عمان
بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به محض ورود به عمان به بازار رفته و یک دست لباس عمانی را برای خود انتخاب نمایید. مردم عمان و بخصوص کسبه و اهل بازار اگر متوجه شوند شما یک توریست خارجی هستید و از سبک پوشش عمانی ها پیروی کرده اید به نحو دیگری از شما استقبال می کنند. اگر لباس های شما به عنوان یک زن یا مرد بسیار باز و زننده باشد ممکن است بازاریان اصلا چیزی را به شما نفروشند و در سواحل خدمات خاصی را از کافه ها، رستوران ها و هتل ها دریافت نکنید.
مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX