آثار باستانی آنتالیا

گردشگری محمدرضا فرهمندی 04 تیر ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

آنتالیا که به ترکی عثمانی انطالیه نامیده میشد، شهری در مرکز استان آنتالیا، در جنوب غربی کشور ترکیه، پنجمین شهر پر جمعیت و بزرگ ترین شهر در منطقه مدیترانه ترکیه است که در امتداد دریای مدیترانه واقع شده است.
آنتالیا بزرگترین شهر ساحلی ترکیه، دارای بسیاری از آثار باستانی زیبایی می‌باشد که سالیانه گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. گردشگران به تناقض‌های با شکوهی در این شهر مواجه می‌شوند، شهری مدرن در کنار بافت تاریخی که هر شخصی را علاقه مند به خود می‌کند و سوغاتی‌های تاریخی آن صحنه های به یاد ماندنی در ذهن‌ها خلق می‌کند.
با ما همراه باشید تا با تعدادی از آثار باستانی معروف شهر ساحلی آنتالیا آشنا شوید.

غار کارائین

غار کارائین قدیمی‌ترین مکان در آنتالیا می‌باشد که قدمت چند هزار ساله این شهر ساحلی را به اثبات می‌رساند. غار کارائین از دوران پارینه سنگی محلی برای زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه بوده و هست و بیست و پنج هزار سال سند مکتوب برای سکونتگاه انسان را به خود اختصاص داده است.
غار کارائین در منطقه شمال غربی آنتالیا می‌باشد که قدمت بعضی از آثار به جا مانده در آن به صدوشصت هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. این غار دارای یک ورودی اصلی می‌باشد که آن را به سه سالن متصل میکند. در کنار درب ورودی آن موزه‌ بزرگی وجود دارد که بسیاری از آثار باستانی را برای عموم به نمایش گذاشته است و گردشگران را همیشه مجذوب به خود می‌کند.

دروازه هادریان

دروازه هادریان یکی ار مهم ترین و پربازدید ترین مکان در بین آثار باستانی ترکیه می‌باشد که در سال 130 و از مرمر سفید ساخته شده است.
این دروازه در واقع آثار به جا مانده از یک دیوار بزرگی می‌باشد که دور تا دور آن شهر کشیده شده بود است و از آن در قبال حملات دشمنان دفاع می‌کرده است.
دروازه هادریان هشت ستون از جنس گرانیت دارد که طاق های هر کدام با چهار ستون به زمین متصل شده است. در دو طرف این دروازه دو برج باستانی وجود دارد که  یکی از آنها در دوران رومی‌ها در آنتالیا ساخته شده و دیگری احتمال می‌رود در آن دوران تعمیر و بازسازی شده باشد.

شهر پرگه

شهر باستانی پرگه در منطقه سریک و 18 کیلومتری شهر آنتالیا قرار گرفته است که یکی از پر بازدید ترین مکان های تاریخی ترکیه محسوب می‌شود با این که همه این شهر را به خاطر چشمه های خروشان و حمام های جذاب آن می‌شناسند  و به ((شهر آب)) معروف می‌باشد ولی در خود بسیاری از برج ها و دروازه های قدیمی را جای داده است.
شهر برگه در یونیسف به عنوان یکی از آثار باستانی قدیمی ترکیه به ثبت رسیده است و به نظر می‌رسد در دوران باستان مردمان آن زمان ((ماه)) را پرستش می‌کردند و امروزه نیز ماه در این شهر نماد مقدس شناخته می‌شود.

مسجد مراد پاشا

مسجد مراد پاشا در سل 1350 در خیابان کاظم اوز آلپ و بیرون از محوطه کاخ ها به دستور خوذ شخص مراد پاشا که در آن زمان صدر اعظم بوده ساخته شده است.
در این مسجد خطاطی های از دوران سلجوقبان جلوه جذاب و ویژه ای داده است و همچنین ستون‌ها و محراب که با سنگ های رنگی تزیین شده اند زیبایی مسجد را چندین برابر کرده است.

حمام رومی

حمام رومی که که در منطقه سیده آنتالیا قرار گرفته است یکی دیگر از بنا‌های تاریخی شهر آنتالیا محسوب می‌شود که امروزه به موزه باستان شناسی تغییر کاربری داده است.
موقعیت جغرافیایی این حمام باعث شده است که توریست‌ها علاوه بر بازدید از این مکان بتوانند به راحتی به آثار باستانی دیگر که همگی در نزدیکی این حمام قرار گرفته اند دسترسی داشته باشند و از آن ها بازدید کنند.
دیواره ها و کف حمام از مرمر سفید گرانبها ساخته شده اند و در گذشته این حمام به پنج بخش تقسیم شده بود که شباهت زیادی به استخر های لوکس امروزی داشته است. اتاق های آن شامل یک اتاق برای استخر و یک اتاق برای آب سرد و اتاقی برای سونا و اتاقی برای آب گرم و پانسیون است.

مقالات پربازدید
6LfXPeMiAAAAABP2k6B5_uJpRxcVxQU_eWzl_CSX